• Exploreon
  • Kindcentrum De Kroon
  • Kwaliteit
  • Portfolio
  • Team
  • Toetsing
  • Units
  • Waar staan wij voor
  • Werkwijze
  • Unit 1-2
  • Unit 3-4
  • Unit 5-6
  • Unit 6-7
  • Unit 7-8
  • Aanbod & tarieven
  • Contactmomenten
  • OR en MR
  • Privacy
  • Roosters & vakantie
  • Scholen op de kaart
  • Schoolgids
  • Gedragscode
  • Schooltijden
  • Verkeersouders
  • Aanmelden

Werkwijze, Natuurlijk leren

Kinderen leren bij ons op natuurlijke wijze.

Nieuwsgierigheid is daarbij wat ons betreft de bron.

Die nieuwsgierigheid leidt er al jong toe dat kinderen op onderzoek gaan, iets nieuws uitproberen of iets proberen te maken. Kinderen ontwikkelen sociale vaardigheden en hun persoonlijkheid door samen met anderen te spelen, te werken en te leven. Behalve hun eigen nieuwsgierigheid, zijn ook de kinderen en volwassenen om hen heen daarom belangrijk voor de ontwikkeling van kinderen. Ook dit is natuurlijk leren: kinderen zijn van nature immers niet alleen op de wereld.

Natuurlijk leren betekent ook dat het onderwijs voor kinderen van betekenis is. Dat zij dat wat zij leren in het ‘echte leven’ kunnen oefenen en toepassen. Wij voeden andersom hun verlangen om zelf in dat echte leven van betekenis te zijn. Voor de mensen om hen heen, de gemeenschap waarvan zij onderdeel zijn en de grotere wereld daarbuiten. De wereld in de school is een oefenwereld op zichzelf, maar wel één die nadrukkelijk met de buitenwereld verbonden is. Kinderen ontmoeten hier de wereld en ervaren dat zij samen de wereld maken. Ook wanneer het om grote zaken gaat.

Adaptief onderwijs

De adaptieve basisschool heeft 4 uitgangspunten

  1. Een school die uitgaat van verschillen tussen kinderen.
  2. Een school die tegemoet komt aan de basisbehoeften van de kinderen.
  3. Een school voor alle kinderen van vier tot twaalf jaar.
  4. Een school die is gericht op de ontwikkeling van zelfsturing bij kinderen.

Adaptief onderwijs in de unit

Om adaptief onderwijs te kunnen uitvoeren, zijn voor de leerkracht 4 punten belangrijk:

  1. De leerkracht ontwikkelt een veilig en uitdagend leerklimaat.
  2. De leerkracht leer kinderen de vaardigheden om zichzelf te sturen.
  3. De leerkracht ontwikkelt betekenisvolle leersituaties.
  4. De leerkracht ontwikkelt bij kinderen vaardigheden waardoor ze steeds beter in staat zijn te reflecteren op wat ze willen, op hun denken en doen en de gevoelens die ze erbij hebben.

Door deze uitgangspunten bewerkstelligt De Meerpaal een hoge betrokkenheid bij kinderen. Hebben we oog voor het welbevinden en vergroten we het zelfinzicht.

Laatste nieuws

Mededelingen

Mededelingen

Meer

Bericht van de bestuurder van Surplus

Bericht van de bestuurder van Surplus

Meer

Mededelingen

Mededelingen

Meer

Meer nieuws

Agenda

  • 10 februari
  • 19 februari
  • 20 februari
  • 11 maart

Onze Facebook pagina

Contactgegevens

g.j.riemers@stichtingsurplus.nl

Deel deze pagina

obs De Meerpaal


De Verwachting 5
1761 VM Anna Paulowna

0223 53 19 33

info@demeerpaalap.nl


 

Zoeken


De Meerpaal


Exploreon
Kindcentrum De Kroon
Kwaliteit
Portfolio
Team
Toetsing
Units
Waar staan wij voor
Werkwijze


De Units


Unit 1-2
Unit 3-4
Unit 5-6
Unit 6-7
Unit 7-8

Praktische info


Aanbod & Tarieven
Contactmomenten
OR en MR
Privacy
Roosters & Vakantie
Scholen op de kaart
Schoolgids
Gedragscode
Verkeersouders

 

 

Kennis maken


Aanmelden nieuwe leerling

Neem ook een kijkje
op De Zandhorst in Breezand

Social media


Facebook Facebook

 

Neem contact op


Copyright 2021 - OBS De Meerpaal
Inloggen | Ziber Education - School cms | Ziber - Website software | Design by TADA! vormgeving en fotografie